سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زمین شناسی

 

هر که همراه آرزوى خویش تازد ، مرگش به سر در اندازد . [نهج البلاغه]

 
 

مدیریت| ایمیل من

| خانه

پایین

?ح طباطبایی سامانی (گروه زمین شناسی منطقه جی)

دوشنبه 87/1/19  ساعت 12:11 عصر

زمین شناسی ابیانه

ویژگیهای زمین شناسی منطقه

اشتوکلین عمده ترین ساختمان در رشته کوههای بین کاشان — اردستان (که دره ابیانه را شامل می شود) را طاقدیس بزرگ بالا آمده می داند که هسته مربوطه به پالئوزوئیک — تریاس آن در منطقه ابیانه و چیمه رخنمون دارد. روند محور این طاقدیس شمال غرب — جنوب شرق بوده که بر روند عمومی منطقه منطبق است. قدیمیترین تشکیلات زمین شناسی در منطقه مربوط به تشکیلات پرکامین است که بر روی آن به ترتیب تشکیلات پالئوزوئیک قرار دارد. تشکیلات دوران چهارم شامل تشکیلات پلیوستوسن و آبرفتهای قدیمی می باشد. جنس سنگهای دره ابیانه متفاوت بوده، به طوری که تشکیلات پالئوزوئیک از قبیل د.ل.میتهای سبز رنگ ماسه سنگهای قرمز رنگ، آهکهای تربلویت دار بر روی ماسه سنگها (ماسه سنگ کنگلومرای ابیانه با ضخامت 50 متر و دانه های ریز قرمز رنگ که دارای میان لایه های مارن ماسه ای و شیل می باشد، به طور هم شیب ولی با وقفه ای در رسوب گذاری و بر روی نهشته های پرمین قرار گرفته است) دیده مس شود. لذا در اثر فعالیتهای تکنونیکی و گسلی کاملا خرد شده و ایجاد پرتگاههایی را نموده است.

زمین شناسی منطقه

مخروط افکنه: حدود 400 متر بعد از دو راهی نطنز — کاشان به طرف دره ابیانه اولین واحد ژئومورفولوژی که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند واحد مخروط افکنه است. این مخروط افکنه، بزرگترین مخروط افکنه در منطقه کرکس نطنز در مصب رودخانه برزورد و چیمه رود (رود هنجن) قرار دارد که ارتفاع آن از 1500 متر شروع و در 1100 متری خاتمه می یابد.

سنگها

سنگهای موجود در دره ابیانه بسته به نوع و جنس، مقاومت متفاوتی را در برابر فرسایش از خود نشان داده اند و این امر موجب ایجاد فرمها و اشکال مختلفی در منطقه مورد مطالعه گردیده است. به دلیل شرایط آب و هوایی خشک — نیمه خشک دره ابیانه، فرایندهای فرسایش مکانیکی بیش از شیمیایی موثر هستند. در قسمتهای مرتفع و شیبهای تند این منطقه، تخریب مکانیکی بسیار شدید است. زیرا پوشش گیاهی و پوشش خاک که موجب محفوظ نگهداشتن زمین در مقابل تغییرات حرارتی می شود وجود ندارد. یکی از نمونه های قابل توجه ریزش سنگ در اطاف روستای ابیانه دیده می شود. این روستا در دره نسبت عمیق و در دامنه دیواره های مرتفع و تقریبا قائم کوه قرار گرفته است. و جنس سنگهای قسمتهای بالائی دره، اهکی و ماسه سنگی است و دارای شکستگیهای زیاد است. چنین شرایطی باعث شده است که آهکها به صورت قطعات کوچک و بزرگ سقوط کنند و به روستا به حرکت درآیند. چنین وضعی می تواند تهدیدی دائم برای مردم روستای ابیانه باشد. با توجه به کیفیت ساختمانی منطقه و آب و هوا، باد نقش فرسایشی مهمی در این دره انجام نمی دهد و فرسایش بادی در مقایسه با سایر پدیده ها اهمیت چندانی ندارد.


نظر شما( )

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

بازدید از معدن سرب و روی ایرانکوه
[عناوین آرشیوشده]

بالا

  [ خانه| مدیریت| ایمیل من| پارسی بلاگ| شناسنامه ]

بازدید

41548

بازدید امروز

4

بازدید دیروز

4

حضور و غیاب
یــــاهـو


 RSS 


 درباره خودم


 لوگوی وبلاگ

زمین شناسی

 اوقات شرعی

 فهرست موضوعی یادداشت ها

 آرشیو

بهار 1387
زمستان 1386

اشتراک